Les 1. Met welke bewijsvoering trek jij je gasten over de streep?
In deze les gaan we uitgebreid in op het belang van bewijsvoering (waaronder recensies) voor je gasten. Je leert over de verschillende vormen van bewijsvoering en je kiest een aantal vormen van bewijsvoering uit die bij jou en jouw klanten passen.
Bij deze les hoort een opdracht uit je werkboek.
Een recensie wordt ook wel testimonial, referentie of review genoemd. Het is een reactie van tevreden gasten die je gebruikt voor je marketing. De recensie kan geschreven zijn of via video opgenomen.
Welke recensie trekt jou over de streep?
Laatst gaf ik een lezing voor een groep eigenaren van hotels, vakantieparken, campings en attractieparken. Ik liet ze inzien hoe zij via hun eigen website een terras, attractie of gastenverblijf vol tevreden gasten kunnen realiseren. En dit alles met enkele kleine, maar doeltreffende aanpassingen op hun website. Tijdens de lezing besprak ik verschillende conversie verhogende elementen op een website. Ik startte met één van de belangrijkste en meest onderschatte vormen van marketing, namelijk... recensies! Ik leidde het onderwerp in met een vraag, die veel inzicht gaf in waarom een goede recensie het verschil maakt tussen wel of niet een boeking of reservering…
Laat jij je overtuigen door een goede recensie?
Als je op vakantie gaat, word je dan overtuigd door een goede recensie? Waarschijnlijk wel. Stel dat je onderstaande recensies leest. Naar welke camping zou je dan het liefst gaan?
"
We hebben echt al op heel veel campings gestaan. Maar zo luxe als het sanitair hier, dat hebben we nog nooit meegemaakt. Heerlijk warm water, douchen is nog fijner dan thuis. En we staan zo mooi rustig en in het groen. Vanaf onze plaats 7 zien we het pasgeboren kalfje op zijn wankele pootjes in de wei.
Recensie A
"
Minicamping die rust uitstraalt. Uitdagende fietsomgeving. In een straal van 25 km Nederland op een presenteerblaadje. Wat een luxe sanitair. De camping heeft hele leuke eigenaren. Wij gaan deze camping zeker aanbevelen aan onze vrienden en familie!
Recensie B
Deze vraag stelde ik ook aan die zaal vol eigenaren van recreatiebedrijven.
De uitkomst was niet zo verrassend maar de impact die deze vraag op de zaal had wel.
Ik vroeg wie er voor recensie A zou kiezen. Iedereen behalve één persoon koos voor de deze recensie. Ik zag de verbazing door de zaal gaan. De toehoorders voelden het verschil. Je zag ze denken: Waarom zet ik dit niet in voor mijn eigen bedrijf?
Door dit voorbeeld begrepen de toehoorders direct welke impact een goede recensie kan hebben.
In deze les vertel ik je hoe je recensies inzet om ervoor te zorgen dat je meer klanten of gasten krijgt via je website.
Het nut van bewijzen op je website
Voordat ik je meer vertel over goede recensies een korte introductie over het nut van bewijzen geven op je website.
Twijfels bij een aankoop
Herken je dat? Je kijkt naar je online winkelwagentje en je begint te twijfelen. Zal ik die investering nu wel echt doen?
Bij het investeren in een product of dienst hebben mensen altijd even twijfels op het moment van aankoop. Het moment dat ze hun geld, waar ze hard voor hebben gewerkt, gaan overmaken doet altijd heel even pijn.
Bewijzen nemen twijfels weg
Elke websitebezoeker heeft dus wat twijfels voordat hij of zij iets koopt. Om een goede conversie te hebben op je website (het percentage bezoekers op je website dat met jou contact opneemt of een product of dienst koopt) heb je bewijs nodig dat al deze twijfels van tafel veegt.
Hierbij geldt ook: hoe hoger de prijs van een product of dienst, hoe belangrijker het is voor de lezer om te weten of hij een goede keuze maakt.
Ga jij af op wat anderen doen?
Bezoekers lezen of zien graag wat anderen vinden van het product om hun eigen twijfels weg te nemen.
Daarom gaan wij mensen toch ook graag af op wat anderen doen. Als je mag kiezen uit een boek wat al 10.000 keer is verkocht of een boek dat slechts 100 keer over de toonbank is gegaan, welk boek kies je dan?
En: op welk terras strijk jij neer, het terras waar niemand zit óf waar het gezellig vol is?
Je wilt niet het risico lopen dat je in een leeg café zit omdat het café een slechte naam heeft. Oftewel, de meeste mensen wachten dan ook liever even tot er een tafeltje op het volle terras vrij is.
Welke camping kies jij uit? De camping die nog wel erg veel plek over heeft in het hoogseizoen of de camping die al redelijk vol zit?
Welk bewijs kun jij laten zien aan je websitebezoekers dat zij zeker een vakantie bij jou moeten boeken?
- Plaats altijd beoordelingen op je website, zo overtuig je je websitebezoekers om te gaan boeken.
- Zet de recensies op verschillende plaatsen, bij voorkeur dicht bij de boekingsknop
- Plaats er een foto bij van een lachende persoon
- Kies voor actuele recensies
- Spreek het gevoel van de lezer aan: “Daar wil ik ook heen!”
Voorbeelden van bewijzen op je website
Ik geef je nu wat voorbeelden van bewijzen die je op je website kunt zetten.
- Testresultaten. Het liefst onafhankelijke testen van derden.
- Logo's van bedrijven waar jij mee hebt samengewerkt of nog samenwerkt
- Keurmerken / certificaten. Aan welke keurmerken ben je verbonden? Welke certificaten kun je laten zien?
- Statistieken. Bijvoorbeeld: Zoveel jaar gewerkt, zoveel klanten gekregen, resultaten van je klanten.
- Geloofwaardige foto’s of filmpjes die het resultaat letterlijk laten zien. Die volle zaal waar jij voor staat, een opgeknapt huis, een volle camping etc.
- Expertrecensies. Een expert uit dezelfde markt beveelt je aan. Of een beroemdheid die iedereen kent, vertelt in een recensie hoe goed jij hem hebt geholpen. Dit helpt je enorm bij het creëren van geloofwaardigheid.
- Recensies van je klanten. Je bewijst dat klanten die in het verleden een artikel van je hebben gekocht of een dienst van je hebben afgenomen, blij zijn met het resultaat. Het weergeven van recensies is geloofwaardiger dan als bedrijf zelf keer op keer te zeggen hoe goed je product is. In de volgende les gaan we hier uitvoeriger op in.
Opdracht 1. Welke bewijsvoering zet jij op je site?
In deze les gaan we uitgebreid in op het belang van bewijsvoering (recensies) voor je gasten. Je leert over de verschillende vormen van bewijsvoering en je kiest een aantal vormen van bewijsvoering uit die bij jou en jouw klanten passen. Recensies zijn voor campingeigenaren sowieso van belang. Hier gaan we de volgende les uitgebreid op door.
Maar welke vormen van bewijsvoering zou je nog meer op je website kunnen plaatsen?
1. Welke vormen van bewijsvoering passen het meest bij je klant?
Pak je persona er weer bij. Hoe maakt jouw persona beslissingen? Je kiest een aantal vormen van bewijsvoering uit waarvan jij denkt dat deze jouw klant het meest over de streep trekt. Zet ze in volgorde van belangrijkheid.
2. Welke vormen van bewijsvoering passen het beste bij jouw camping?
3. Welke vormen van bewijsvoering ga jij inzetten om je klant te overtuigen?
4. Van welke vormen heb je al voldoende en wat moet je nog verzamelen?
Bij deze les hoort een opdracht uit je werkboek.
Comments are closed.