Schrijf een rijk kennisartikel (of: monsterblog)

Een rijk kennisartikel is een blog van minimaal 2000 woorden. De blog is gevuld met waarde voor de lezer en rijke content (woorden, afbeeldingen, video, graphics, etc.). Het is even wat werk, maar als het klaar is heb je er veel profijt van.

Je komt er hoog mee in Google, je kunt op allerlei manieren je aanbod promoten en het geeft je onmiddellijk een expertstatus. Laten we dus snel beginnen :-) 

Zie ook de checklist in je werkboek en hieronder te downloaden.

Zelf schreef ik een tijd geleden voor mijn bedrijf goudenwebsite.nl het blog: “hoe maak je een goede over mij pagina?” Ik had door middel van zoekwoordenonderzoek gezien dat hier veel mensen op zochten. Nu sta ik al lange tijd bovenaan met dit artikel.

Het artikel genereert veel verkeer, en omdat ik er veel tijd in heb gestopt, ontvang ik er ook veel opdrachten uit, bijvoorbeeld zelfs van het AD. Zij schreven een recensie en die heb ik natuurlijk ook direct weer in het artikel opgenomen :-) ). 

Lees hier de blog op de website van Gouden Website zodat je kunt zien hoe ik een rijk kennisartikel heb geschreven

Waarom zou je een rijk kennisartikel of monsterblog schrijven?

Deze statistieken heb ik overgenomen van IMU.nl

Bedrijven met blogs genereren gemiddeld 67% leads per maand

75%

Bloggen kost 62% minder dan traditionele marketing

68%

70% van de mensen komt liever in aanraking met een bedrijf via blogs dan via advertenties

70%

Google is fan van lange, rijk gevulde artikelen. Google gaat er van uit dat er veel expertise is verweven in zo'n blog. Er is onderzoek gedaan naar de gemiddelde lengte van woorden op de eerste pagina van Google. Het blijkt dat de top 10 resultaten gemiddeld tussen de 2.000 en 2.500 woorden bevatten. Dit zijn de zogenoemde rijk gevulde artikelen, oftewel monsterblogs.

In de top 10 van Google met een artikel van > 2000 woorden

Waar houd je rekening mee?

 1

Structuur

  • Inhoudsopgave
  • Diverse niveaus (H1, H2, H3, H4)
  • Concrete vragen en antwoorden
2

Authentieke content

  • Inhoudsopgave
  • Diverse niveaus (H1, H2, H3, H4)
  • Concrete vragen en antwoorden
3

Autoriteit

  • 10 interne en 5 externe links
  • Feitelijke onderbouwing
  • Quiz of scan
4

Entertainment

  • Overzichtsplaatjes
  • Bewegende elementen
  • Humor
5

Variatie

  • Audio
  • Opsommingen
  • Quotes
6

Verbinding

  • Persoonlijke verhalen
  • Social media
  • Call to Action

Wat verwerk je minimaal in het artikel?

1. Heldere structuur

Diverse niveaus van opbouw

Zorg voor diverse niveaus van opbouw zodat er een logische structuur in komt (H1 titel, H2 kopjes, H3 tussenkopjes, H4 uitleg). 

Concrete Vragen en antwoorden in je subtitels

Concrete vragen in je subtitels (en natuurlijk relevante antwoorden :-) ). Geef alle onderliggende vragen ook een H2 of H3 mee.


Stel: iemand zoekt op ‘Hoe maak je een appeltaart zonder suiker?'

En jij hebt een lange blog geschreven over het bakken van appeltaarten, met daarin alle voordelen van een het bakken van een appeltaart, de benodigdheden en recepten voor zo’n appeltaart, enzovoorts. Het belangrijkste zoekwoord en ook je H1 titel is:

Hoe bak je een appeltaart? 

Maar… als jij een subtitel hebt genaamd ‘Hoe maak je een appeltaart zonder suiker?' dan sluit dat 1 op 1 aan op de zoekintentie van die gebruiker, waardoor de kans groot is dat Google je daarvoor een mooie positie geeft in de zoekresultaten. Het artikel is namelijk relevant voor de lezer.

En dat geldt ook voor andere vragen die mensen hebben over appeltaart, zoals: hoe bak je een appeltaart zonder gluten? Of: hoe bak je een appeltaart zonder boter? Zo heb je je zoekwoorden "hoe bak je een appeltaart" al een aantal keer in je artikel kunnen opnemen zonder dat het storend is.

Je kunt in je artikel bijvoorbeeld een FAQ opnemen die aansluit bij het onderwerp van je blog.

Faq

Hoe bak je een appeltaart zonder suiker?

Write the answer to the question here. This way, your visitors can easily pick the questions that matter to them, without being distracted by loads of text from the FAQ.

Hoe bak je een appeltaart zonder gluten?

The texts in our landing pages can help you in creating good copy. And don't worry about it too much. The only way to get better at copywriting is to write more copy. So, get writing.

Hoe bak je een appeltaart zonder boter?

Only if you like awesome pages that are rapidly customizable to your needs.

2. Veel relevante vulling

Minimaal 10 Afbeeldingen

Ik adviseer minimaal 10 afbeeldingen met in de naam de zoekfrase verwerkt. Daarnaast beschrijf je wat op de afbeelding staat (zie hiervoor ook de les over afbeeldingen). Het beste is om allemaal foto's te plaatsen die van jezelf zijn. 


Rijke content gaat over meer dan alleen tekst. Het mooiste is als je zelfgemaakte foto's en video's aan je artikel kunt toevoegen. Weet je even niet waar je een foto of video vandaan moet halen? Natuurlijk heb je een smartphone. Neem een kort filmpje op met bijvoorbeeld jouw ervaring met het onderwerp en voeg het filmpje toe aan je artikel. Dit geeft het geheel meteen veel meer persoonlijkheid en waarde, en het bouwt ook nog eens autoriteit / expertstatus op.

Minimaal 1 video

Ik adviseer om minimaal één persoonlijke video te plaatsen. Het kan een pitch zijn (bij de Call to Action), of bijvoorbeeld een recensie van een klant.

Weet je even niet waar je video vandaan moet halen? Natuurlijk heb je een smartphone. Neem een kort filmpje op met bijvoorbeeld jouw ervaring met het onderwerp en voeg het filmpje toe aan je artikel. Dit geeft het geheel meteen veel meer persoonlijkheid en waarde, en je bouwt ook nog eens autoriteit / expertstatus op.

Naast een eigen video kun je natuurlijk ook filmpjes van Youtube van anderen embedden op je website. Zo bedien je de mensen die graag lezen, maar ook de mensen die meer visueel zijn ingesteld.

Minimaal 2000 woorden

Nu denk je misschien: dat is wel heel veel. Bedenk eerst het onderwerp (zie stappenplan bloggen). Een handige manier waardoor je hoog in Google komt is door antwoord te geven op vragen die te maken hebben met het onderwerp van je blog. Welke vraagstukken heeft jouw potentiële bezoeker in z'n hoofd? Zorg ervoor dat je veelvoorkomende vragen letterlijk in jouw artikel verwerkt. Dit hoeft niet de titel zijn, maar kan ook een subtitel zijn.

Een artikel met 'hoe' in de 1e titel is bijvoorbeeld een handig uitgangspunt om je artikel op te schrijven.

3. Autoriteit

10 Interne en 5 externe links

Interne links

Verwerk minimaal 10 links naar andere artikelen binnen je website (openen op hetzelfde tabblad). Dit is niet alleen goed voor je expertstatus (je laat zien dat je je goed hebt ingelezen en je verwijst naar bronnen), maar het is ook goed voor je positie in Google.

Externe links
Door links naar bronnen / andere websites te plaatsen, laat je zien dat je jezelf goed hebt ingelezen. Dit is belangrijk voor je expertstatus en ook weer voor je positie voor Google.

Open deze externe links in een nieuw tabblad. Zo kan je lezer gemakkelijk heen en weer klikken tussen de externe site en jouw artikel.

FEITELIJKE Onderbouwing

Onderbouw je verhaal dus met bronnen (links), maar ook met feiten en cijfers. Het mooiste is als je die grafisch weergeeft. 

75%
is niet tevreden

Quiz of scan

Een quiz of scan geeft je autoriteit. je leert hierdoor je doelgroep goed kennen en het zorgt ervoor dat je e-mailadressen binnen haalt. 

4. Entertainment

overzichtsplaatjes

Over het algemeen worden mensen blij van een overzicht, gevat in een uitlegplaatje in de vorm van een animatievideo, illustratie, grafiek, tabel, stappenplan of infographic. Dit werkt ook voor jou goed, want deze plaatjes worden vaak gedeeld. Van een aantal hiervan vind je hieronder een voorbeeld. Je kunt dit maken met bijvoorbeeld met Canva. 

Illustratie

sinekwathoewaarom

Stappenplan

  1. 1
    List Element
  2. 2
    List Element
  3. 3
    List Element

Infographic

Hieronder een voorbeeld van een infographic die ik maakte voor tijdschrift.nl, speciaal voor social media. Maar deze kan natuurlijk ook goed in je artikel geplaatst worden.

Bewegende elementen

Bewegende elementen zorgen ervoor dat je lezer geboeid blijft. Hier heb je ook weer allerlei verschillende mogelijkheden voor.

1. Gifjes

GIFjes doen het altijd heel goed. 

2. Voortgangsbalk

Met de voortgangsbalk laat je zien hoe ver de lezer is in je artikel.

Current Progress
Current Progress
Current Progress
Voortgang

hUMOR

Humor (als het passend is) valt altijd erg in de smaak. Mensen delen het graag. Een voorbeeld hiervan is de infographic van tijdschrift.nl 

5. Variatie

Audiofile

Voor mensen die graag een podcast luisteren, kun je overwegen een audiofile in je artikel op te nemen. Heel gemakkelijk is het om gewoon van je video een audiofile te maken. Google merkt dit ook aan als rijke content, waardoor je artikel weer beter scoort.

Subscribe to the Podcast

Listen on

Apple Podcast

Listen on

Soundcloud

Listen on

Spotify

Listen on

Google Podcasts

Listen on

Castbox

Listen on

Stitcher Radio

Opsommingen

Maak een leuke, effectieve opsomming van je content met kleur en dynamiek. 

Jouw ‘why’:

  • Is de reden waarom je elke ochtend met energie uit je bed springt;
  • Is je kompas, het maakt het nemen van beslissingen gemakkelijker;
  • Zorgt voor meer plezier in wat je doet;
  • Is het hart van de manier hoe jij je bedrijf uitbouwt;
  • Is de bron van alle contacten en ervaringen die jij met anderen hebt.

Quotes

Quotes (ook opgemaakt) en/of uitgelichte zinsneden. Je kunt ook goed een recensie tussendoor zetten.

“People don’t buy WHAT you do, they buy WHY you do it.”

- Simon Sinek -

6. Verbinding

Persoonlijke verhalen

Indien mogelijk, illustreer je artikel dan met zoveel mogelijk persoonlijke verhalen. 

Heb heel helder voor ogen voor wie je schrijft. Neem hiervoor jouw persona in gedachten. Een voorbeeld om te illustreren waarom het in je achterhoofd houden van je persona zo belangrijk is. Stel dat een garage een artikel schrijft over remsystemen. Dan maakt het een groot verschil of de garage eigenaar schrijft voor zijn moeder die weinig tot niks met auto’s heeft of voor een klant van hem (zijn persona) die veel affiniteit met auto’s heeft. Wil de garage eigenaar een toegankelijk artikel waarin heel eenvoudig uitleg wordt gegeven over remsystemen, dan is het wellicht verstandiger om zijn moeder in het achterhoofd te houden. Het gevaar bestaat anders dat het artikel te technisch wordt. Maar wil hij de klant aanspreken, dan mag het juist wel wat diepgang hebben, zodat de schrijver kan laten zien dat hij de expert is op dit gebied.

Wees uniek en onderscheidend, persoonlijk & authentiek!

sociale media

Ik adviseer om voldoende deelbare knoppen te plaatsen, zodat mensen op elk moment het artikel of een deel van het artikel kunnen delen.

Dit artikel behandelt zeer uitgebreid waar een goed kennisartikel aan moet voldoen. Aanrader!

Click to Tweet

Call to action

Zorg dat mensen op meerdere manieren de volgende stap kunnen zetten, bijvoorbeeld hun emailadres achterlaten, iets downloaden of contact opnemen. Schrijf je artikel zó, dat mensen op verschillende manieren iets kunnen doen met jouw content en dat je ze niet kwijtraakt.

Download hier de checklist

En ga aan de slag met je eigen kennisartikel!

Technisch aandachtspunt: 

Klik in de plug-in Yoast SEO aan dat het hier gaat om ‘cornerstone’ content. Vergeet ook de uitgelichte afbeelding niet en een goede omschrijving in de metadescription (meer hierover in de Google lessen).

Schrijf nu een rijk kennisartikel (of: monsterblog)

Heb je er al zin in? Laten we dan snel beginnen :-) Ik heb een handige checklist voor je klaargezet. Die kan je downloaden. Natuurlijk kun je kiezen hoeveel blogs je in dit programma schrijft. Hoe meer, hoe beter je in de zoekmachines tevoorschijn komt. Wij kunnen tijdens dit programma reactie en feedback geven op maximaal 3 monsterblogs. 

Deze checklist staat ook in je werkboek.